Методичні рекомендації щодо розвитку творчих можливостей учнів

Творчість – вищий рівень логічного мислення, це напруження всіх духовних сил людини. Це означає:

  1. Проникливе спостереження за явищами.
  2. Гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні.
  3. Вибіркове запам’ятовування.
  4. Вольове напруження, реалізоване в наполегливому пошуку відповіді.
  5. Пильна увага.
  6. Емоційне натхнення.

Що потрібно для творчості?       

  • оригінальність;
  • нові думки і дії;
  • високий рівень знань;
  • уміння аналізувати явища, порівнювати, узагальнювати;
  • багато працювати.

Які особистісні якості потрібні для творчості?

  • уміння доводити розпочату справу до кінця;
  • сміливість думки;
  • уміння бачити більше ніж інші.

Яку роль відіграють загальні можливості в дитячій творчості?

Оскільки можливості мають анатомо-фізіологічну основу, що виявляється в задатках, творчість залежить від  спадкових рис. Загальні можливості відіграють вирішальну роль у творчості.

Особливості дитячої творчості

  • прагнення до знань;
  • бажання самостійної діяльності;
  • виявлення стійких творчих інтересів;
  • цілеспрямованість, наполегливість у розв’язанні завдань.

Риси, притаманні творчому учневі

  • упевнено легко досягає результатів;
  • збільшений обсяг матеріалу не викликає труднощів;
  • уроки не стомлюють;
  • властива розумова зібраність;
  • початок роботи і сама праця не потребує додаткових зусиль;
  • відсутність інертності.

Що стимулює творчого учня?

  • олімпіади;
  • конкурси;
  • змагання;
  • гласність;
  • суспільне визнання.

Як розвивати творчість?

  1. Спочатку необхідно визначити, які задатки варто розвивати.
  2. Загальні можливості – основа творчості – розвиваються як логічне мислення: учителі знаходять причинно-наслідковий зв’язок, порівнюють, узагальнюють, абстрагують, збирають і поширюють інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.

Як управляти творчістю учня?

  1. Досліджувати її розвиток у динаміці.
  2. Використовувати прийоми розвитку творчості, пов’язані зі специфікою навчального предмета. Вони досить конкретні.

Як розвивати творчі можливості учня з початковим рівнем навчальних досягнень?

  • Через поступовий перехід від репродуктивного мислення до продуктивного, а від так до творчого.
  • Використовуючи фантастичну уяву.
  • Навчаючи запам’ятовувати зразки.
  • Підтримуючи впевненість у своїх творчих можливостях.
  • Створюючи умови для самовираження в межах своїх можливостей.
  • Фіксуючи прогрес у розвитку загальних можливостей.