Методичні рекомендації щодо розвитку творчих можливостей учнів
Творчість – вищий рівень логічного мислення, це напруження всіх духовних сил людини. Це означає:
- Проникливе спостереження за явищами.
- Гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні.
- Вибіркове запам’ятовування.
- Вольове напруження, реалізоване в наполегливому пошуку відповіді.
- Пильна увага.
- Емоційне натхнення.
Що потрібно для творчості?
- оригінальність;
- нові думки і дії;
- високий рівень знань;
- уміння аналізувати явища, порівнювати, узагальнювати;
- багато працювати.
Які особистісні якості потрібні для творчості?
- уміння доводити розпочату справу до кінця;
- сміливість думки;
- уміння бачити більше ніж інші.
Яку роль відіграють загальні можливості в дитячій творчості?
Оскільки можливості мають анатомо-фізіологічну основу, що виявляється в задатках, творчість залежить від спадкових рис. Загальні можливості відіграють вирішальну роль у творчості.
Особливості дитячої творчості
- прагнення до знань;
- бажання самостійної діяльності;
- виявлення стійких творчих інтересів;
- цілеспрямованість, наполегливість у розв’язанні завдань.
Риси, притаманні творчому учневі
- упевнено легко досягає результатів;
- збільшений обсяг матеріалу не викликає труднощів;
- уроки не стомлюють;
- властива розумова зібраність;
- початок роботи і сама праця не потребує додаткових зусиль;
- відсутність інертності.
Що стимулює творчого учня?
- олімпіади;
- конкурси;
- змагання;
- гласність;
- суспільне визнання.
Як розвивати творчість?
- Спочатку необхідно визначити, які задатки варто розвивати.
- Загальні можливості – основа творчості – розвиваються як логічне мислення: учителі знаходять причинно-наслідковий зв’язок, порівнюють, узагальнюють, абстрагують, збирають і поширюють інформацію, дають завдання підвищеної складності, використовують прискорений темп навчання учнів, добирають основний вид діяльності.
Як управляти творчістю учня?
- Досліджувати її розвиток у динаміці.
- Використовувати прийоми розвитку творчості, пов’язані зі специфікою навчального предмета. Вони досить конкретні.
Як розвивати творчі можливості учня з початковим рівнем навчальних досягнень?
- Через поступовий перехід від репродуктивного мислення до продуктивного, а від так до творчого.
- Використовуючи фантастичну уяву.
- Навчаючи запам’ятовувати зразки.
- Підтримуючи впевненість у своїх творчих можливостях.
- Створюючи умови для самовираження в межах своїх можливостей.
- Фіксуючи прогрес у розвитку загальних можливостей.